När du antingen som privatperson eller som företag vill marknadsföra dig på internet så kan man gå många olika vägar, viktigt är då att innan ha tänkt igenom vad du faktiskt vill få fram för budskap eller göra för reklam om den vara eller tjänst som du eller ni erbjuder och vilken som är målgruppen för just det du har.

Internetmarknadsföring är nästan bland de största sätten att faktiskt nå ut till så stor del av Sveriges befolkning som möjligt i dagens samhälle, till skillnad från TV reklamen som man ofta byter kanal ifrån eller bara irriterar sig på om man vill se ett program som går på TV men bara avbryts för paus så ser man reklam och internetmarknadsföringen hela tiden och i pereferin när man sitter vid sin dator. Ofta så blir man själv intresserad och faktiskt klickar sig in för att kunna läsa lite mer om man nu vill se vad det är som erbjuds istället för att bli påtvingad reklam som man inte är intresserad utav alls.

Eftersom att internet nästan faktiskt är oändligt är såklart placeringen utav din marknadsföring mycket viktig, för om du bara slänger upp det som du vill få ut på någon okänd sajt som har väldigt få besökare så sprids ju heller inte din reklam till så många då naturligtvis. Därför måste man undersöka vilken sida som redan är populär hos din målgrupp till exempel lite större bloggar som ofta riktar sig till yngre tjejer och kvinnor kan vara väldigt bra för att marknadsföra kläder, smink och annat i den kategorin. Även på vissa större sökmotorer så kan man genom att betala en viss summa köpa sig en plats högt upp eller en reserverad plats när de som söker får fram sina träffar ser din länk eller en konkurrents först eller markerat som en ultimat träff för precis dom.